Mam i ja – oliwę z twarzą Dantego. Moja pasja obserwowania różnego rodzaju literacko-reklamowych kłączy nie pozwoliła mi przejść obojętnie obok tej oliwy.
Mogę chyba powiedzieć, że od pewnego czasu Dante „za mną chodzi”, stoi przy moich alejkach zakupowych, jakby na mnie czekał. Jakiś czas temu podprowadził mnie do nietuzinkowej książki, niby kucharskiej, ale i o włoskiej kulturze. A może zwłaszcza o włoskiej kulturze? Po otwarciu tej książki unosi się wokół radość opowiadania o włoskich smakach, zapachach, teksturach, kolorach, a nawet dźwiękach. Jak dobrze się wsłuchać, to można usłyszeć muzykę, najbardziej soczystego florenckiego bluzgu, tarantelli, O sole mio czy melodię „Roma ach, Roma, ty się wcale tak nie sromaj!”.
Wirują w tej książce, pod którą podprowadził mnie Dante, włoska historia, geografia, legendy, piękne mity literatury – Beatrycze!, popkultura, stereotypy włoskie i polskie, włoskie i polskie osobliwości lingwistyczne, warszawska codzienność z drugiej dekady XXI wieku.
Wszystko to żyje oryginalnie, lekko, swobodnie, plastycznie, dowcipnie. Opada na chwilę, ustępując miejsca – przepisom kulinarnym, włoskim do siódmej wody po spaghetti. Te przepisy są lekkie i swobodne, bez żadnych żelaznych reguł, a nawet z nutą anarchii, bo: „W kuchni włoskiej więc nie tylko nie ma reguł, ale i nazwy przyczyniają się do powstania klimatu ogólnej anarchii, każdy działa tu wedle swojego widzimisię”.
Piszę tu, rzecz jasna, o Kuchni Dantego Alfreda Boscolo i Leonardo Masi, przyprawionej na potrzeby polskiego smaku przez Pawła Bravo, a wydanej przez Wydawnictwo Nisza 2022.
Poeta reklamy
Patrzę na mój egzemplarz Kuchni Dantego i myślę sobie, że Dante jest jednak … poeta reklamy. Jego włoskość, rozpoznawalność, wizualna wyrazistość i spójność, wreszcie jego główne dzieło Boska komedia – kopalnia inspiracji reklamowych, mott, cytatów, parafraz (i tylko przyszłość pokaże czego jeszcze!) powodują stałe zainteresowania wśród artystów i wyrobników reklamy. Dotąd reklamował oliwę i wino oraz mrożone makarony, maszynę do pisania, pantofle De Fonseca, operatora komórkowego TIM (Telcom Italia Mobile), papier toaletowy Foxy, lody Algida… A wszystko w myśl hasła: od referencji do korespondencji. Więcej szczegółów w literaturze.
https://packagingoftheworld.com/2022/04/magnum-x-dante.html/ |
Literatura
Delio de Martino, Dante & Advertising (Levante, 2009 i 2013)
Dario Galassini , „Świętujemy 700 lat Dantego”: nowy branding”. Perspektywy średniowieczne. [Online], 44 | 2023, opublikowano w Internecie 15 lutego 2023 r. , konsultowano 2 grudnia 2024 r . Adres URL : http://journals.openedition.org/peme/49319; DOI : https://doi.org/10.4000/peme.49319
https://dantetoday.krieger.jhu.edu/about
https://blog-idna-it.translate.goog/dante-il-sommo-poeta-nella-pubblicita/?_x_tr_sl=it&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc
https://www.treccani.it/magazine/lingua_italiana/speciali/Dantesi/08_Testa.html
Blogowanie to gra zespołowa.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)