Dla ludzi żyjących z publiczności i dla publiczności nie ma gorszej rzeczy niż brak wyczucia stylu. W istocie chodzi tu o wyczucie publiczności. Bo dla ludzi żyjących z publiczności i dla publiczności, rezonowanie z jej potrzebami i smakami jest najważniejsze, bo zapewnia: przychylność, polubkę, a nawet chmurę polubek i komentarzy w przestrzeniach mediów własnych, wydzierżawionych, zakupionych. Po prostu zapewnia popularność i… pieniądze.
A żaden styl nie jest wieczny i nawet klasycy z czasem wydają się albo naprawdę, albo merkantylnie, komercyjnie, konsumpcyjnie nieodpowiedni. Na przykład zbyt archaiczni albo... brutalni. Przykład? Proszę bardzo. Właśnie wczoraj przetoczyła się przez mój Internet rodzinno-medialna burza wokół Ballady o chirurgii plastycznej. Otóż słowa tej ballady, adresowanej kiedyś wpół żartem do snobistycznej inteligencji (biednej ale oczytanej) ponad głową „pewnego nieoczytanego” osobnika, już w pierwszym pokoleniu zostały uznane za zbyt brutalne, bo mówiły tak:
Jeśli za mało książek znasz
- to ci wychodzi na twarz.
Gdy nie wiesz, kim był J.S. Bach
- to spłaszcza ci czółka dach.
Nieznany ci Edypa los
- to deformuje ci nos.
Gdy nie wiesz, co to savoir-vivre
- żuchwę masz grubą, aż dziw!*
Dziś już nikt tak nie mówi, jak autor i wykonawca tej ballady, bo i nie ma już snobowania się na oczytanego inteligenta czy inteligentkę. I mało kogo obchodzi jakiś tam Sofokles, Bach, savoir-vivre. Mało kogo obchodzi czytanie. A jeśli obchodzi, to mówi o tym inaczej. Bardziej niż o depozycie inteligencji, o cesze atrakcyjnej ….seksualnie. Pamiętacie hasła: Czytanie jest sexi. Nie czytasz? Nie idę z tobą do łóżka!
Kompletnie nie wiem dlaczego, gdzieś z tyłu głowy, tłucze mi się taki kawałek z Na psa urok:
Za moich czasów mówiło się "Burzowe chmury przeklęte są po trzykroć" , ale nie mogę przecież gadać w takim stylu, jeśli chcę, żeby ludzie wierzyli, że jestem amerykańskim dwudziestolatkiem, więc zamiast tego mówię: >>Gówno się zdarza, brachu<<
Kevin Hearne, Na psa urok
* W. Młynarski, Ballada o chirurgii plastycznej.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)