Nie mam na myśli ani książek recenzowanych gastropazurem – dzielonych zgrubnie na smaczne i niesmaczne, ani przepiśników, ani książek jadanych. Pisząc o przesmaczych książeczkach, mam na myśli książki używające literatury jako narzędzia budowania relacji, oswajania z marką i jej produktami, a w końcu – przestrzeni kontekstowej reklamy. Jak na przykład ta z 1930 roku pod tytułem: Podróż koleją do babuni, opowiadania małej Dziuni.
Stary dobry content marketing |
Jest ta książeczka pełna wedlowskich smaków i smaczków, a jednocześnie jest „historią”. W dodatku wierszowaną – jak nakazuje prastara poetyka „zachwalanki”. Znana marketingowcom od początku świata.
Jest ta książeczka przykładem starego content marketingu, łączącego reklamę z tym co nienachalne, lekkie, przyjemne, użyteczne, wbijające w pamięć. Jest czymś co łączy reklamowy charakter z czymś trochę materialnym (książka) i trochę niematerialnym: fabuła, akcja, postaci, relacja z podróży koleją.
Jest ta książeczka też jednym z licznych śladów wiodących do reklamowego konceptu powiązania produktów Wedla z …kolejami. Podobno kiedy w 1928 r. król Afganistanu Amanullah Khan odwiedził Polskę i podróżował luksusowym pociągiem, na każdej stacji widział napis „E. Wedel”. Co więcej, podobnol doszedł do przekonania, że to polskie pozdrowienie, więc na kolejnym przystanku z uśmiechem zawołał do witającej go delegacji: „Ewedel!”
Czy może być bardziej wymowny dowód skuteczności marketingowych zabiegów? Nawet jeśli to tylko była anegdota, jedna z wielu z królem Afganistanu i "E.Wedlem" w centrum.
PS
Kompletnie inną nitkę historii marketingu marki „EWedel" tworzy reklama ambientowa (ambient marketing) między innymi z wykorzystaniem maszyn vendingowych oraz kołowej i napowietrznej floty. Ach, ten RWD-13T SP-WDL, srebrno-niebieski z czekoladowym ludzikiem! W 1939 roku pilot Aleksander Onoszko przeprowadził udaną próbę holowania za samolotem baneru reklamowego z nazwą firmy. Była to jedyna taka próba w okresie międzywojennym.
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)