Właściwie to nie wiadomo kiedy dokładnie narodził się #bookstagram. Wiadomo, że jego matką jest Instagram, a siłą podtrzymującą go przy życiu są ludzie kultury książki. Chociaż lepiej powiedzieć – społeczność książek. Społeczność książek (#bookcommunity) to naturalne środowisko #bookstagrama. I jeśli wierzyć danym zwracanym przy zapytaniu o #bookstagram Google Trends – to jest to środowisko zdecydowanie w stanie rozwoju.
Popularność #bookstagrama według Google Trends (26 marca 2018) |
#bookstagram, czyli znacznik
#bookstagram to nic innego jak znacznik (hasztag, hashtag), przy pomocy którego w wielkiej wirtualnej przestrzeni zaznaczają/ oznaczają swą przestrzeń ludzie kultury książki – autorzy, wydawcy, krytycy, blogerzy, marketingowcy, czytelnicy w bardzo różnym stopniu zaczytania – od lubiących książki jako wdzięczne akcesoria począwszy na prawdziwych książkoholikach skończywszy.I choć mogłoby się wydawać, że #bookstagram dotyczy wyłącznie Instagrama, to prawda jest taka, że znacznik ten funkcjonuje też na Twitterze, na Facebooku, na Pintereście.
#bookstagram i Pinterest (26 marca 2028) |
Patrząc z perspektywy bezstronnego obserwatora komunikacji pod hasztagiem #bookstagram, można powiedzieć, że #bookstagram jest społecznościowym lustrem dzisiejszej kultury książki, która jest mocno związana z kulturą mediów społecznościowych, ich kanałami, formatami, umownościami, modami, trendami.
Co skrywa się pod powierzchnią #bookstagrama
#bookstagram jest najpopularniejszym hasztagiem społeczności książek. Pod jego powierzchnią żyją najróżniejsze treści, tworzone z najróżnieszych pobudek i z różnym stopniem społecznościowego stażu i profesjonalizmu.Dla niektórych #bookstagram oznacza hasztag, pod którym kryje się miks najróżniejszych obrazowo-słownych/ fotograficzno-słownych postów dedykowanych książce, w całej jej wielowymiarowości: książce przedmiotowi, książce treści, książce znakowi i symbolowi, książka motywowi fotografii, książce tworzywu działań artystycznych... Pod pojęciem miks umieszcza się się także: memy, cytaty i cały wór „fajnych książkowych rzeczy”.
Z tak pojmowanym #bookstagramem świetnie koresponduje jedno z haseł polskich bookstagramerek i bookstagramerów - BOOKSTAGRAM TO PASJA (#bookstagramtopasja).
Inni, w zależności od motywacji i inspiracji łączą #bookstagram z takimi funkcjami, jak:
- ściągnięcie uwagi, by przekierować ją w inne miejsca docelowe związane z książkami (to #bookstagramy prowadzone przez wydawnictwa, księgarnie, biblioteki, e-magazyny literackie, blogerów i autorów)
- ściągnięcie uwagi w celu zaprezentowania foto-słownej recenzji lub/i zarekomendowania wybranych pozycji (to #bookstagramy prowadzone przez e-magazyny literackie, krytyków, blogerów, często z pomocniczymi haszytagami w rodzaju: #BookReview #bookreviews #BookRecommendations)
- dzielenie się „ujęciami sytuacji czytania” (to #bookstagramy prowdzone przez krytyków, blogerów, książkoholików, często z takimi pomocniczymi hasztagami jak: #takczytam, #czytamwszędzie, #czytamwłóżku, #bookandcoffee, #dokawy, #booksandteacups #bookandbed , #koffeebook, #czytamnocą #nocneczytanie )
- autopromocja przez książkę (to bookstagramy prowadzone przez autorów, krytyków, blogerów, influencerów, trendsetterów, książkoholików, którzy często posługują się takimi hasztagami, jak: #woleksiazki, #ktoczytazyjepodwojnie, #czytaniejestsexy, #nieczytaszniezyjesz, #czytaniemoimtlenem, #czytambolubię ,#mybooksmyworld, #czytambolubie, #czytaniejestfajne, #czytanienieboli, #czytamybokochamy, #czytambolubie #czytaniejestsexy).
W pierwszym przypadku #bookstagram jest traktowany jako profil–haczyk, obrazowy wabik, który ma pośredniczyć w przyciąganiu ruchu do stron docelowych.
Bookstagram a marketing |
W drugim przypadku #bookstagram jest traktowany jako przestrzeń do dzielenia się lekturą, wrażeniami, opiniami, sugestią, oceną rekomandacją.
W trzecim przypadku chodzi o „wizualizację czytania”. „Wizualizacja czytania” to domena bookstagramerów i bookstagramerek nastawionych na eksponowanie czasu i miejsca własnego czytania: jego miejsca, tła, kontekstu, towarzyszy, dodatków.
Bookstagram jako dzielenie się najpiękniejszą wersją czytania |
Natasha jako #bookstagrammer (26 marca 2018) |
Natasha jako #bookstagrammer (26 marca 2018) |
W czwartym przypadku – #bookstagram jest traktowany jako miejsce, w którym foto-prezentacja książki, jej autora, jej tytułu, sytuacji czytania i wybranych cytatów naznaczają autora bookstagrama, odróżniają go, wyróżniają spośród innych, pozycjomują – jak to mówią marketingowcy.
A może znacie jeszcze inne inne funkcje łączone z Instagramem ? Dajcie znać!
Powiązane
#bookstagrammer, #bookstagramfeature
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)