Pewnie można by na temat tego, jak wyzwanie, ustanawianie rekordu czy jego bicie służy budowaniu wizerunku, relacji a w końcu … sprzedaży – napisać tomy. Mnie jednak od niedzieli prześladuje myśl, że na początku był tu ...Juliusz Verne i jego W 80 dni dookoła świata…
By Original uploader was Chalupa at cs.wikipedia - Original source: http://www.phys.uu.nl/~gdevries/maps/maps.cgiTransferred from cs.wikipedia; Transfer was stated to be made by User:sevela.p., Domena publiczna, Link
Już drukowanie W 80 dni dookoła świata… w odcinkach, w „Les Temps”, podsyciło zainteresowanie i powieścią, i jego autorem. Zrodziło więc rodzaj publiczności podobnej tej serialowej. I podobno była to publiczność naprawdę nieźle zaangażowana. Dała się nawet porwać „zakładomanii”.
„Zakładam się o dwadzieścia tysięcy funtów z każdym kto wątpi,
że odbędę podróż dookoła świata najwyżej w osiemdziesiąt dni,
czyli w tysiąc dziewięćset dwadzieścia godzin lub
sto piętnaście tysięcy dwieście minut.
Przyjmujecie zakład, panowie?"
że odbędę podróż dookoła świata najwyżej w osiemdziesiąt dni,
czyli w tysiąc dziewięćset dwadzieścia godzin lub
sto piętnaście tysięcy dwieście minut.
Przyjmujecie zakład, panowie?"
Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata
Verne – człowiek teatru (tak, tak dużo wcześniej zajmował się dramaturgią niż epiką) w czasach, o których ludzkości jeszcze się nie śniło o portalach społecznościowych, świetnie znał marketingową wartość widowni, zaangażowanej widowni. I można powiedzieć, że wspólnie z redakcją „Les Temps” odkrył hajp.
Ten hajp otworzył drogę nie tylko do popularności pierwszego książkowego wydania W 80 dni dookoła świata, ale i do bodaj pierwszego lokowania produktu – parowca „Mongolia” - Towarzystwa P.&O.(Peninsular and Oriental).Tak więc pierwszy fictomercial łączy się z Verne`m i jego W 80 dni dookoła świata…( A może zna Ktoś wcześniejszy przykład lokowania produktu?)
Zainspirowani
Na wyzwaniu Verne`a, biciu jego rekordu czy testowaniu jego szlaku budowali swoje marki osobiste między dziennikarze i dziennikarki ( z Nellie Bly na czele), podróżnicy (George Francis Train), żeglarze (Yves Le Cornec), podróznicy tekściarze (Michael Palin - najmłodszy z „Pythonów").
Szczególnie ciekawy jest przykład amerykańskiej dziennikarki Nellie Bly. Bly, ruszyła tropem powieści 14 listopada 1889 roku i ukończyła podróż w 72 dni, 6 godzin, 11 minut, 14 dni, 14 sekund. Jej błyskotliwe reportaże nadsyłane z każdego etapu podróży śladami W 80 dni dookoła świata, publikowane przez jej sponsora „New York World”, w błyskawicznym tempie awansowały pismo na pierwsze miejsce wśród amerykańskich gazet. A z dwudziestodwuletniej dziennikarki zrobiły prawdziwą gwiazdę i współczesnej prasy, i feminizmu.
Do grona zainspirowanych powieścią Verne`a można dziś zaliczyć setki (a może nawet tysiące?) mniej znanych osób, podejmujących wyzwania 80 dniowych (i krótszych!) podróży dookoła świata: na rowerach, na motocyklach, w elektrycznych samochodach, w balonach.
Do powieści Verne`a nawiązano też przed laty, w 2012roku, w strategii marketingowej Nokii E6-00, znanej także jako Nokia E6, strategii, której towarzyszyło hasło: Dookoła świata na jednej baterii.
http://infonokia.pl/newsy/nokia-e6-podejmuje-wyzwanie-dookola-swiata-na-jednej-baterii-uda-sie/ |
Nie brak też innych przykładów promocji i marketingu, które nawiązują lub nawiązywały do Verne`a. Przykłady? Proszę bardzo:
- Tytuły programów telewizyjnych
W 80 dań dookoła świata z Robertem Makłowiczem
- Tytuły książek
W 80 dań dookoła świata
W 80 pociągów dookoła Indii
W 80 powiedzeń dookoła świata
Uwaga, dochodzę! W 80 orgazmów dookoła świata
W 80 dni dookoła świata (nie wyjeżdżając z Londynu)
- Nagłówki
W 80 dni do maratonu – 4h – 2 i 3 w tygodniu
W 80 rytmów dookoła świata. Muzyka świata
W 80 słów dookoła Wszechświata.
- Slogany
W 80 dni – nowa TY/Nowa Ty w 80 dni
W 80 dni – inna Ty/ Inna Ty – w 80 dni
W 21 cali dookoła świata.
Znacie inne, lepsze przykłady? Dopisujcie śmiało!
** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)