Niejedno ma miejsce. Niejeden kształt. Niejeden kolor. Jedną ma funkcję – zachęcenie do podjęcia precyzyjnie określonego działania. Mowa tu rzecz jasna o wezwaniu do podjęcia akcji – CTA lub C2A ( ach, te akronimy!). Konkretnej akcji. Nie tylko zakupu, rzecz jasna, ale także: przeniesienia się we wskazane miejsce, przetestowania wskazanego produktu, skomentowania wskazanego tekstu, polubienia go, podlinkowania czy wzięcia udziału w wydarzeniu.
Niektórzy nazywają CTA drogowskazem*, przytwierdzanym do stron i podstron WWW, stron i podstron e-sklepów, stron lądowania, biznesowych e-maili, newsletterów, blogowych postów, a nawet – do wpisów na Facebooku. No i do billboardów. CTA może mieć formę graficzną, słowno-graficzną, klasycznego linka
Lista kontrolna przy projektowaniu i realizowaniu CTA
Skoro funkcją CTA ma być wskazywanie drogi do podjęcia akcji, to jego wyróżnikami powinny być:- widzialność
- czytelność
- perswazyjność, czyli zdolność do przekonywania, zachęcenia
- sympatyczność, czyli zaprzeczenie nachalności
- kolorowość, czyli odrobina niezwyczajności, na przykład dobrego humoru
CTA i odwrócona zachęta |
Co jeszcze powinno mieć CTA?
Na mieście mówią, że dobre wezwanie do działania powinno być:- krótkie i mięsiste – zawierać nie więcej niż 2-4 wyrazów
- wariantowe – dostosowywane do różnych grup odbiorców
- bezpośrednie ( ot i zagwozdka: w pierwszej czy drugiej osobie –Sprawdź czy Sprawdzam?)
- odnoszone do kontekstu – na przykład wiosenne, letnie, jesienne, zimowe, świąteczne, urodzinowe….
- w przypadku reklamy połączone z promocją, ograniczonym czasem dostępu do oferty ( tylko dziś, tylko teraz), nietypową sprzedażą ( np. nocną) albo z darmową dostawą, albo…
- w dobrej minimalistycznej oprawie z entuzjastyczną (no może czasami optymistyczną) kolorystyką, grafiką lub fotografiką – uwaga na mowę ciała i oczu przedstawianych osób)
Oni zrobili to tak
I oto garstka gorących przykładów wezwań do akcji:Przykład wezwania do akcji (wiosna 2017) |
Przykład wezwania do akcji (wiosna 2017) |
Przykład wezwania do akcji (wiosna 2017) |
Przykład wezwania do akcji (wiosna 2017) |
No i jeszcze wersja retro, z CTA z 1939 roku:
Przykład wezwania do akcji (wiosna 2017) |
*Inne metafory i ukonkretnienia CTA: oręż, niezbędnik.
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentujcie, dopisujcie, nadpisujcie :)