Każdy, kto choć trochę zajmował się marketingiem wie, że nazwy organizacji, produktów i usług są pierwszym i jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Dotyczy to także nazw stron WWW, blogów, blogowych wpisów i …książek, które z nich powstały, powstają albo powstaną. Bo blogi i książki to naprawdę niezły tandem. Wypróbowany i przyszłościowy. Trochę o tym pisałam tutaj, a wkrótce napisze więcej.
OPZT, czyli prawo przyciągania
Tak jak w przypadku tytułów artykułów, tytuły książek muszą mieć wartość informacyjną i sprzedażową: przyciągać i zatrzymywać uwagę, zachęcać do zakupu. Są ludzie, którzy sięgają po książkę uwiedzeni wyłącznie jej tytułem. I nie są oni wcale tak nieliczni.Ze względu na to, że dziś naturalnym miejscem sprzedaży jest Internet, dobrze żeby tytuł książki był tak skonstruowany, aby pomagał w byciu wyszukanym, aby współgrał z pytaniami zadawanymi Google i innym wyszukiwarkom przez ich użytkowników.
Dlatego też na rynku coraz częściej obserwuje się podwójne tytułowanie. Złożone z tytułu głównego i podtytułu/ tytułu alternatywnego. Przykłady: Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku; Grzeczne dziewczynki nie awansują. 101 błędów popełnianych przez kobiety, które nieświadomie niszczą własną karierę; Czas na atak. Przesłanie dla kobiet. Czego tak naprawdę potrzebujesz, by stać się finansowo niezależną.
Michael Hyatt* na własny użytek wydawcy i pisarzy, artystów i twórców, stworzył akronim OPZT (pol. obietnica – potrzeba – zainteresowanie – treść), pomocny przy tworzeniu nazw produktów, w tym nazw książek, czyli tytułów. Jeśli inspirować się jego wskazaniami przy tworzeniu własnych tytułów, warto wyraźnie postawić na którąś z opcji albo na miks: coś co równocześnie zaintryguje i zainteresuje oraz odwoła się do konkretnych potrzeb.
Przykłady, przykłady, przykłady
- Przykłady tytułów książek, które stawiają na obietnicę
5 kilo mniej: schudnij w 2,3,4,6,8 albo 10 tygodni (Autor: Friedrich Bohlmann)
- Przykłady tytułów książek, które stawiają na zaspokajanie konkretnych potrzeb (albo je budzą)
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy (Joanna Wrycza-Bekier)
Wojownik SEO. Sztuka osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarkach (John I Jerkovic )
Kariera na wysokich obcasach. Jak z wdziękiem i klasą osiągnąć sukces zawodowy (Autor: Beata Rzepka)
- Przykłady tytułów książek, które stawiają na zaintrygowanie
Mistrzowska retoryka: sekrety przekonujących wystąpień (Wolfgang Mentzel)
Handlarze dusz: manipulacje i mroczne sekrety marketingu (Jonathan Gabay)
Jak odnieść sukces bez penisa: sekrety i strategie dla kobiet (Karen Salmansohn)
Nigdy nie jedz sam, czyli sekrety sukcesów w biznesie (Keith Ferrazzi, Tahl Raz)
Magia myślenia na wielką skalę (David Schwartz)
Wałkowanie Ameryki ( Marek Wałkuski)
- Przykłady tytułów książek, które odsyłają do treści
- Przykłady tytułów, które łączą elementy zaintrygowania, obietnicy odwołania do konkretnych potrzeb i odesłania do treści
Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki ( Paweł Tkaczyk)
* Michael Hyatt, Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku. Tł. A. Romanek. Helion 2013
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Zgadzam się, że tytuły książek, artykułów, nazwy , sloganu mają znaczenie i powinny być dobrze stworzone. Fajnie, że zamieszczasz tyle wskazówek w jednym miejscu :)
OdpowiedzUsuń