Nie pamiętam, kiedy po raz pierwszy zetknęłam się ze słowem – blogvertising (ang.blog + advertising). Może w 2009 roku? Wtedy to intensywniej niż wcześniej mówiono w polskojęzycznym necie o zarabianiu na blogach, a na marketingowych salonach – o monetyzacji blogów.
A mówiono głównie o bezpośrednim zarabianiu, związanym z marketingowym wynajmowaniem blogów, postów i samych blogobrytów. Choć samo zjawisko ani w Polsce, ani tym bardziej w USA – ojczyźnie blogowania, nie było wcale nowe. Bo przecież reklamy tekstowe i blogowe wpisy sponsorowane testowano w amerykańskiej blogosferze już od 2004 roku.
Blogosfera komercjalizuje się na potęgę
Choć nazwa blogvertising jakoś niespecjalnie się przyjęła, samo zjawisko spieniężania blogowania nic a nic nie straciło na popularności. Blogosfera, także nasza rodzima, komercjalizuje się na potęgę.
Jason Hunt (wczorajszy Kominek, a „w cywilu” wciąż ten sam Tomek Tomczyk) już w 2014 napisał:
„Podział na blogosferę komercyjną i niekomercyjną w praktyce już przestał istnieć, ponieważ dziś nie zarabiają tylko ci, którym nikt nie chce płacić. Blogerzy „ideologicznie” antykomercyjni stanowią wąską grupę bez jakiegokolwiek wpływu na rozwój blogosfery. Kochajmy ich, bo tak szybko zanikają” .
Czy Jason Hunt ma rację? Czy przed antykomercyjną blogosferą dni policzone? Pożyjemy, zobaczymy. W jednym na pewno ma rację – bezpośrednie i pośrednie zarabianie na blogach kwitnie, jak nigdy dotąd.
10 sposobów na bezpośrednie zarabianie na blogach
Choć dla nikogo, kto choć trochę powłóczył się się po blogosferze, sposoby bezpośredniego zarabiania na blogach nie stanowią żadnej tajemnicy, to z myślą o wszystkich zabłąkanych tu nowicjuszach, przedstawiam je po swojemu . W następnym poście będzie o tych, którzy obserwują, uprawiają i komentują bezpośrednie zarabianie na blogach od dawna.
A zatem, Drogi Nowicjuszu, na blogu można zarabiać bezpośrednio przez otwarcie się na:
- banery reklamowe, czyli reklamy graficzne
- reklamy kontekstowe
- wpisy sponsorowane/ w tym artykuły sponsorowane, posty na Facebooka i Instagrama
Wśród wpisów sponsorowanych największą popularnością cieszą się: recenzje produktów, miejsc, książek i testy produktów. Osobną kategorię artykułów sponsorowanych stanowią relacje z wydarzeń organizowanych lub sponsorowanych przez reklamodawcę.
Ciekawostka: obok nazwy wpisy sponsorowane funkcjonuje inna – wpisy inspirowane.
- lokowanie produktu lub tak zwany buzz marketing.
- promowanie i realizowanie konkursów ( w wersji nieco skarlałej: rozdań, rozdawajek)
Uwaga! By uniknąć kłopotów, dobrze zapoznać się z prawnymi wymogami organizowania konkursów on-line.
- udział w wydarzeniach
Blogerzy z mocną marką osobistą nierzadko prowadzą szkolenia i warsztaty, ale to już domena zarabiania nie tyle na blogu, ile dzięki prowadzeniu bloga. To zarabianie pośrednie.
- udział w kampaniach reklamowych, patronatach i ambasadorowanie
- aktywność w sieciach reklamowych dedykowanych blogerom
- programy partnerskie
Przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do PP warto skorzystać z porównywarek PP oraz raportów i porad użytkowników i obserwatorów PP.
- programy afiliacyjne / czyli inaczej reklama efektywnościowa
Jeśli oprzeć się na badaniach Whitepressu, to wśród polskich blogerów AD 2015 największą popularnością jako regularna forma zarobkowania cieszyły się artykuły sponsorowane (66, 1%), a najmniejszą sprzedaż produktów własnych. Ciekawe, jakie zmiany przyniesie rok 2016?
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń