O storytellingu rozmawiałam, czytałam i pisałam w ubiegłym roku wielokrotnie. Wychowałam się w kulturze bezpośrednich opowieści i opowieści przez działanie – w teatrze czy filmie. Stąd też techniki narracyjne z „nutką dramaturgii”, stosowane w marketingu czy do budowania wizerunku, są mi szczególnie bliskie.
Nic więc dziwnego, że kolekcjonuję wypowiedzi autorów – tych bardziej i mniej znanych albo zbiorowych, które w sposób szczególny wiążą się z technikami osiągania zamierzonych celów rynkowych czy wizerunkowych przez opowieści.
Ze świata technik narracyjnych w samorozwoju, wizerunku i biznesie
Oto noworoczna garść storytellingowych mądrości do przemyślenia czy wprost do użycia:
1. „Podaj mi fakty, a je zapamiętam. Powiedz mi prawdę, a uwierzę. Ale opowiedz mi historię, a na zawsze pozostanie w mojej pamięci.”
(stare amerykańskie przysłowie)
2. „[…] właśnie w opowiadaniu odległość między człowiekiem a prawdą jest najmniejsza.”
(Anthony de Mello, jezuita i psychoterapeuta)
3. „Ludzie nie są zaprogramowani do zrozumienia logiki, są stworzeni aby rozumieć historie.”
(Roger C. Schank, teoretyk sztucznej inteligencji, kognitywista, przedsiębiorca)
4. „Ludzki umysł wierzy opowieści i jej układowi jako podstawowej mapie drogowej dla rozumienia, nadania sensów, pamiętania i planowania naszego życia.”
(Kendall Haven, ekspert w zakresie stosowania technik narracyjnych w biznesie i edukacji )
5. „Ludzie myślą, że historie są tworzone przez ludzi. W rzeczywistości jest na odwrót."
(Terry Pratchett, pisarz)
6. „Świat jest kształtowany przez dwie rzeczy – opowieści i wspomnienia, jakie pozostawiają.”
(Vera Nazarian, pisarka)
7. „Opowieści mówią nam o tym, co my wiedzieliśmy i o czym zapomnieliśmy i o tym, czego dotychczas sobie nie wyobrażaliśmy.”
(Anne L. Watson, pisarka i fotografka)
8. „Historie nie są tablicą informacyjną, są organizacją – nadają kierunek.”
(David M. Boje, profesor w New Mexico State University, autor wielu książek poświęconych technikom narracyjnym w zarządzaniu i komunikacji)
9. „Opowiadanie to jedna z najbardziej niedocenionych umiejętności biznesowych.”
(Gary Vaynerchuk, przedsiębiorca i autor m.in. Ekonomii wdzięczności. Zasada wzajemności w biznesie.)
10. „Posiadanie opowieści może być najważniejszą częścią Twojego nowego przedsięwzięcia.”
(Blake Mycoskie, przedsiębiorca, filantrop, autor )
11. „Zaczepiony człowiek nie poświęci ci nawet 30 sekund, ale zawsze znajdzie 30 minut, żeby wysłuchać dobrej historii”
( Jon Thomas, Story Worldwide)
12. „Konsumenci kupują opowieści, a nie produkty”
(William Gibson, amerykański pisarz science fiction, twórca cyberpunku)
13. „Historie są cenną walutą komunikacji"
(Ken Davis, autor książki Tajemnice dynamicznej komunikacji)
14. "Starajcie się zawsze opowiadać tak, aby nie dać słuchaczom żadnych wskazówek co do punety i zostawić ja na sam koniec"
(Ken Davis, autor książki Tajemnice dynamicznej komunikacji)
Teraz czas na Ciebie.
Blogowanie to gra zespołowa.
* Zostaw komentarz. Dla Ciebie to chwila, dla mnie ważna wskazówka.** Jeśli Ci się podobało, prześlij ten wpis dalej. Sprawisz, że moja praca przyda się kolejnym osobom.
***Polub Content i Marketing na Facebooku.
Ale się zmotywowałam! :)
OdpowiedzUsuń„Podaj mi fakty, a je zapamiętam. Powiedz mi prawdę, a uwierzę. Ale opowiedz mi historię, a na zawsze pozostanie w mojej pamięci.” <3 Prawda :) Tylko musi to być dobra historia, działająca na wyobraźnię, a nie nudna jak flaki z olejem :P
OdpowiedzUsuńBardzo inspirujące, muszę zgłębić temat! Nie sądziłam, że opowieści różnej treści mogą mieć taką siłę w marketingu.
OdpowiedzUsuń